Vågar du ta betalt?

20 november, 2013

Kursdag igår. Maria Österåker från Finland besökte Bollnäs och pratade om ”Prissättning för kreativa näringar” och ”Kul & ful marknadsföring”. En riktigt värd dag fylld med inspiration och nyttigheter. Den här bloggen är en sammanfattning av dagen, mer finns att läsa i Marias bok som ligger framför mig på skärmen, en e-bok som rekommenderas.

DEN FULA TOMTEN & DEN HÅLÖGDA ÄNGELN

Ett dagis i Finland. Barnen ska göra julpynt och sälja på marknad. Personalen hjälper till i tillverkandet så gott de hinner. Barnen får sätta pris på allt julpynt.

Illustration av Sara Idenfors med sjungande katter i luciatåg

– Hur tänker barnen kring priserna?
Jo, det fina pyntet där personalen hann hjälpa till hamnar i realådan, de ser ju likadana ut allihop. Jultomtarna med tre ögon och skägg på magen sätter barnen högst pris på för de hade de skapat helt själva utan hjälp av fröken.

– När slutar vi tänka så här? När börjar vi skämmas för att ta betalt för de tjänster vi själva utför? (Jodå, många vuxna gör det, ”Int ska väl jag?” eller ”Hur kan hen ta så hutlöst betalt för det där?”)

ÄR DIN TJÄNST / PRODUKT VÄRD? HALMBOCKEN ÅKE VAR VÄRD!

”Din produkt eller tjänst är värd vad någon är villig att betala”

Vad erbjuder du och vad upplever kunden att hen köper? Jag kanske tycker att jag erbjuder något så konkret som webbplatser medan kunden känner att det är synlighet på nätet som köps. Hur ska din kund känna att  tjänsten ger mycket värde för pengarna? Varför kan vissa ta mer betalt än andra? Vilken typ av marknadsföring passar för dina kunder och vilken paketering? Vad är det som gör att du ibland reagerar på att en produkt är dyr men sen kommer på dig själv när du står och kalkylerar för hur du ska få råd med prylen?

Exempel, Halmbocken Åke: Marias vänner skulle köpa en halmbock. På marknaden fanns många försäljare som erbjöd likadana bockar. Så hittar de halmbocken Åke, dyrare men unik, bocken med ett namn på. Maria skriver i boken ”Ta betalt!”:

”Och där stod den – Åke! I ett av stånden hade säljaren namngett alla sina bockar. Där stod Åke, Bengt, Stig, Klas och Birger sida vid sida. Billiga var de inte, de var faktiskt de dyraste bockarna våra vänner någonsin hade sett. Men vem vill ha en anonym bock när man kan få en Åke? Plötsligt fanns känslan där. Det fanns bara en Åke och köpte de inte honom, där och då, kanske någon annan gjorde det.
Vad hände här då? Här satte säljaren ytterligare ett attribut till sin produkt, ett namn. Vips var bocken unik, den hade något som de andra bockarna saknade. Bocken Åke skilde sig på detta sätt från andra bockar, trots att den till utseende, funktion och kvalitet var identisk med de andra. Man kan säga att namnet gjorde att köparen var beredd att betala ett högre pris, men det är bara halva sanningen. Det var också kreativiteten hos den som skapat bockarna, säljarens förmåga att förstå sina kunder och ge dem något extra. Namnet var bara verktyget.”

PRIS, MÅLGRUPP OCH DIGITAL MARKNADSFÖRING

Varför har du satt det pris du har på din tjänst / produkt?

Vilken är din målgrupp? När du ska marknadsföra dig digitalt, kan du snäva målgruppen och fokusera på en mindre grupp? Det är t ex lättare och kostnadseffektivare att nå kvinnor, 35-45 år i Hälsingland som gillar hemslöjd än alla i hela Sverige som är medlem på Facebook.

Har du en fokusgrupp att fråga om hur de upplever dina tjänster och priser? Det behövs inte mer än ca 6-10 personer för att få en bra bild.

Har du någon alfagrupp, dvs kunder som andra vill följa efter, de som först provar och sen berättar för andra? Hur kan du jobba ihop med dom?

VAD GÖR DU OM 3 ÅR?

Intressanta och viktiga frågor att regelbundet ställa sig som småföretagare. Tänk 3 år framåt:

  • Vad jobbar du med i ditt företag?
  • Hur många timmar per dag jobbar du?
  • Hur många veckors semester har du?
  • Vilken lön tar du ut?
  • Vilka är dina kunder?
  • Är du dyr eller billig?
  • Har du många eller få kunder?
  • Vad vill du att tidningen ska skriva om dig i ett företagsreportage?
  • Vad ska en kund berätta om dig efter ett möte?
  • Hur ska du nå ut med din produkt eller tjänst? Online och Offline.

LÄS MER

Vi hörs nästa vecka i en blogg om att ”planera sin digitala marknadsföring”.
Tjing så länge, hälsningar Jenny



Kategori:Livet som småföretagare


Etiketter:   #    #    #    #    #

KOMMENTARER

BLOGGARE JENNY GRÖNLUND


Gillar bloggar, att driva eget, programmering och webbdesign.

Om bloggen "Digitala tankar"

Kunskapsbank som handlar om marknadsföring via webben. Här ryms också tankar kring småföretagande och vår produkt BokaTräning.

Alla kategorier:

BokaTräning   (5 st)
Bloggar om vårt bokningssystem.
Digitala medier   (21 st)
Hur kan vi synas och höras i digitala medier?
Bloggar som berör småföretagare.

10 senaste inläggen

Chillrum   (2016-11-18)
Hösten 2016 är här!   (2016-08-23)
Swish   (2016-05-26)
Mobilt BankID, smidigt!   (2016-04-29)
Sportlov v10   (2016-03-04)
Annonsera på Google   (2015-12-15)

Etikettmoln

10 år    almi    app    avtal    barn på nätet    bilder    bilder på webben    bitcoins    bollnäs kommun    cookies    digital marknadsföring    digital valuta    facebook    firefox    födelsedag    föreläsning    föräldrar på nätet    hashtag    hälsa    ice    kakor    kul och ful marknadsföring    köpa IT-tjänster    Maria Österåker    marknadsföring    mentor    mentorprogrammet    månadsbetalning    nyhetsbrev    offertförfrågan    planera    prissättning för kreativa näringar    rubriker    semester    Ta betalt    träningskort    uppdatera    uppdatering    uppdateringsverktyg    uppgradera webbläsaren    upphandla    webbläsare    webbtext    webbutik    WordPress