Facebook

24 november, 2012

Ska man vara med på det där?
Det är egentligen inte svårare än att man ska ställa sig frågan: Ska vi visa upp vårt företag där det finns massor av människor eller ska vi ligga lågt? Hur får vi igång surr om vårt företag?

Helikopter som surrar i luften

Surr, surr, surr …..

FÖRR & NU – KYRKHELGEN OCH NÄTVERKANDE ONLINE

Ofta blir svaret att: självklart måste ett företag visa sig där det finns människor = kunder. Vem sätter upp en affisch där ingen ser den, vi sätter affischen där vi vet att många kommer att passera.

Lite så fungerar det, man kan likna det vid ett stort digitalt torg. Förr sammanstrålade människorna ett par gånger om året när det var kyrkhelg och nätverkade, men man hade lite andra ord för det på den tiden. Nu träffas vi och nätverkar lite nu och då genom t.ex. Facebook i mobilen eller via datorn eller surfplattan. Mötesplatsen har förändrats  :) men syftet och målet är detsamma, att träffas, prata och nätverka.

MITT FÖRETAGET DÅ? PÅ FACEBOOK? VARFÖR?

Här är några av våra tips.

  1. Tänk igenom det hela. Inte för att det är farligt utan för att det ska bli riktigt bra.
    Vad är målet? Vilka vill Ni nå?
  2. Hur mycket tid och därmed också pengar ska läggas på det?
    Vi tycker att man gärna kan jämföra med vad en av företagets ”vanliga”  annonser kostar. Hur stor respons har man på den annonsen och vad kostar den bör ställas mot den respons man får på facebook.
  3. Vem är ansvarig för att uppdateringarna blir gjorda?
  4. Aktiviteter och tävlingar är alltid uppskattat och brukar få bra respons, tänk på att lotterier inte är tillåtet.
    För lotterier krävs lotteritillstånd. Tävlingar av typen: bästa motivering är däremot ok.
  5. Sida! Företag får inte skapa personliga profiler på facebook. Företag skall ha en sida, det måste göras rätt från början.
  • Roligt! Som en lite Kick, tänk på att de som klickar på Gillaknappen på din företagssida har VALT att följa dig för att de är intresserade, redan där har du anledning att bli lite varm i hjärtat och dra på smilbanden. Ärligt talat så har Du faktiskt  ingen aning om de som får ditt reklamblad i posten fnyser irriterat och går till pappersinsamlingen direkt eller läser med intresse. Här vet du med all säkerhet att man faktiskt är intresserad av ditt företag och att man själv valt att få dina uppdateringar. Kul va?!

Har Du fler frågor eller känner att Du vill ha lite hjälp med det här så är Du välkommen att kontakta oss!
Ring, maila eller inboxa oss på facebook 😉

Hej på en stund 

Hälsningar från Sara Idenfors



Kategori:BokaTräning


KOMMENTARER

BLOGGARE JENNY GRÖNLUND


Gillar bloggar, att driva eget, programmering och webbdesign.

Om bloggen "Digitala tankar"

Kunskapsbank som handlar om marknadsföring via webben. Här ryms också tankar kring småföretagande och vår produkt BokaTräning.

Alla kategorier:

BokaTräning   (5 st)
Bloggar om vårt bokningssystem.
Digitala medier   (21 st)
Hur kan vi synas och höras i digitala medier?
Bloggar som berör småföretagare.

10 senaste inläggen

Chillrum   (2016-11-18)
Hösten 2016 är här!   (2016-08-23)
Swish   (2016-05-26)
Mobilt BankID, smidigt!   (2016-04-29)
Sportlov v10   (2016-03-04)
Annonsera på Google   (2015-12-15)

Etikettmoln

10 år    almi    app    avtal    barn på nätet    bilder    bilder på webben    bitcoins    bollnäs kommun    cookies    digital marknadsföring    digital valuta    facebook    firefox    födelsedag    föreläsning    föräldrar på nätet    hashtag    hälsa    ice    kakor    kul och ful marknadsföring    köpa IT-tjänster    Maria Österåker    marknadsföring    mentor    mentorprogrammet    månadsbetalning    nyhetsbrev    offertförfrågan    planera    prissättning för kreativa näringar    rubriker    semester    Ta betalt    träningskort    uppdatera    uppdatering    uppdateringsverktyg    uppgradera webbläsaren    upphandla    webbläsare    webbtext    webbutik    WordPress